Saltar la ola

Met een tijdswindow van de woensdagavond voor hemelvaart tot en met 2e pinksterdag moet er een fatsoenlijke golf te scoren zijn tussen Brest en Gijon.
Voorkeur heeft ons favoriete schiereiland Ile de Crozon. Aangezien het hemelvaartsdag keihard onshore waaide en regende in Bretagne, besloten we daar onze reisdag van de te maken.

Donderdagavond kwamen we aan in Morgat, een klein havenplaatsje op Crozon dat in de luwte ligt met zijn rug naar de oceaan. We konden onze ogen dan ook niet geloven dat deining binnenkwam op het strand van Morgat en er ook nog gesurft werd! Moet een flinke storm geweest zijn!

Morgat, Ile de Crozon

Vrijdag 15 mei was er minder wind en gingen we op zoek naar surf op onze favoriete spots La Palue en LostMarch. De noord/noordwester wind was helaas nog te onshore voor deze spots. Zo kwamen we uiteindelijk op meer beschutte baaien terecht. Daar was de golfhoogte beduidend minder, maar wel clean. Zo surfde we die dag Gaulien en Veryac’h.
‘s Avond bekeken we nog eens de weerkaarten en besloten we richting Spanje af te reizen, dat had zowel qua weer als surf de beste papieren.

Dus na een kleine omweg (Bretagne) kwamen we zaterdagmiddag aan in Cantabria. Tegen de avond surfde we Beria, waar in de hoek van de baai wat bescherming was tegen de wind.
Op zondag reden we door naar het drukke Somo in de baai van Santander. Uiteindelijk hadden we een drukke maar goede sessie op Playa Loredo. Er kwam een mooie deining de baai binnen met een klein beetje chop erop van de onshore wind.

Playa Loredo

Maandagochtend hadden we baai nagenoeg voor onszelf šŸ™‚ De deining was er nog steeds maar nu was het windstil!
Omdat de voorspellingen voor AsturiĆ« nog beter waren, reden we ‘s middag verder naar het westen. Voorbij Gijon stoppen we bij Playa Xago. Een prachtige en rustige baai. De zon schijnt heerlijk, maar de surf is out of control. Uitpeddelen is geen optie.

Playa Xago

We gaan op zoek naar een baai met meer bescherming en komen uiteindelijk uit op Rodiles, het kleine zusje van Mundaka. Daar ziet de surf er ook niet erg aantrekkelijk uit. Dinsdag gaan we weer op zoek naar de juiste baai. Het landschap is prachtig met de Picos de Europe op de achtergrond en de vele baaien. Probleem is dat de ene baai dik is en onshore, terwijl de andere baai nagenoeg flat. We rijden tot voorbij Salinas, maar vinden niks wat ons bevalt. Uiteindelijk komen we weer uit op Rodiles, ook al omdat het hier prettig overnachten is. We peddelen nog wel een keer uit, geen succes. Wel tientallen schuimkragen weggekopt.

Rodiles

Woensdag ging the search verder. Het blijft een puzzel de ene baai is dik en onshore, de andere offshore en klein. Dus rijden we toeristisch door het oosten van Asturiƫ en vinden we uiteindelijk de pot met goud. In een beschutte baai komen dikke lijnen binnen en is het offshore. Er liggen 2 man in het water en de surf is duidelijk serieus!
We peddelen uit, groeten de andere 2 geluksvogels en surfen dikke lijnen.

Somewhere in het oosten van Asturiƫ

In de middag rijden we met een smile op ons face richting het oosten. Tegen de avond komen we aan in Laredo. Zelfde situatie als in de ochtend, dikke lijnen en nu side offshore.
Grootste verschil met de ochtendsessie is dat er hier 50+ man op Ć©Ć©n piek liggen. Maar volgens een local was het niet druk ….
Het kost wat moeite, taktiek en boze gezichten, maar ook hier surfen we weer serieuze lijnen.
Uberstoked about this day! De mooiste dag van deze trip.

Laredo

Donderdag besluiten we toeristisch richting Frankrijk te rijden. We brengen een bedevaartsbezoek aan Mundaka, checken Bakio.

Mundaka

Bakio

We overnachten in Hossegor. Vrijdagochtend zou het windstil zijn.
Vrijdag eerste licht rennen we de duinen van Bourdaines over. De surf is reteclean, maar de hoogte is eruit. We checken nog even Estagnots. In NL zou dit mooie dag zijn, maar wij het hebben nog steeds de dikken lijnen van woensdag in ons achterhoofd. We rijden terug naar ons landje aan de Noordzee.

Viva Espana!

This entry was posted in Frankrijk, Spanje, surf, surfari. Bookmark the permalink.

One Response to Saltar la ola

1. Harold says:

Hi Ed,

Mooie surftrio van jullie, mooie foto’s!

Wij zijn net terug uit Hussegor, Bijma elke dag kunnen surfen. De ene dag super mooi en de andere dag een stuk minder.

Nu weer thuis in Rotterdam. Zal wel kanoĆ«n worden, Snik snik…..